Kdyby měl někdo mít referát na náš úžasnej kostel, o kterým je toho na wiki asi tak... asi tak tolik, kolik toho tady píšu (nad zalomením textu), tak... tady je "pár" informací navrch :D
Historie
a architektura kostela sv. Bartoloměje v Pardubicích
Historie
První zmínky o Kostele svatého
Bartoloměje jsou zároveň prvními zmínkami o městě Pardubice. Bylo to roku 1295,
kdy Řád křížovníků s červeným křížem a srdcem (též zvaný řád cyriáků), založený
v Římě roku 1256 a do Čech je pravděpodobně přiveden králem Přemyslem
Otakarem II., přišel do Pardubic a zbudoval na místě dnešního kostela klášter.
Tento řád roku 1332 získal darem od držitele pardubického panství, Arnošta
z Pardubic a jeho ženy Adličky, celou ves Pardubice. O jejich dalším působení
se nám však nedochovaly žádné památky.
Prvotně byl Kostel sv. Bartoloměje
proveden v pozdně gotickém slohu. Skládal se ze tří stejně vysokých lodí
na čtvercovém půdorysu a jeho strop zdobila jednoduchá křížová žebrová klenba
na čtyřech pilířích.
Z letopisů se dále dovídáme až
o zničení kláštera dne 29. 4. 1421 Žižkovými vojáky pod vedením Bočka
z Kunštátu. Zpustošeny byly i klášterní budovy v Pardubičkách a majitelem
veškerého pardubického zboží se stal Žižkův přítel Viktorin z Kunštátu a
Poděbrad. Od té doby až do vlády Viléma z Pernštejna nejsou o kostele ani
klášteře žádné zprávy.
Roku 1507 lehlo město Pardubice
popelem a Vilém II. z Pernštejna ihned započal jeho renovaci. Vybudoval
nový kostel a klášter a věnoval ho mnichům Minoritům, kteří byli povoláni
z Krakova. Pernštejnský kostel měl být nejenom panskou hrobkou, ale i
místem bohoslužby pro zámeckou rodinu a katolické osadníky. Podle votivní desky
nad hlavním vchodem vybudoval Vilém kostel i ke svému pohřbu, nicméně byl
pochován v rodinné hrobce v Doubravníku. Chrám se stal místem
posledního odpočinku jeho syna Vojtěcha z Pernštejna, Johanky Zvířetické
z Wattemberka a jejího manžela, kterému nechala postavit bohatě zdobený
sarkofág.
Na poměry tehdejší doby se dal
Vilém do velmi odvážné a technicky náročné výstavby. Aby zásobil město pitnou
vodou, svedl řeku Loučnou od jejího vtoku do Labe u Počápel do řeky Chrudimky
nově zřízeným korytem v Mezimostí a po sloučení vedl vodu středem města
terasami, tunely, mezi domy, pod ulicemi, vedle děkanského chrámu přes Valchu
dále do Labe. Zároveň bylo třeba založit kostel i klášter uvnitř hradebního
obvodu města, a sice na obou březích nového řečiště, čili byly obě budovy
spojeny sklenutým mostem, jenž pro svou vysokou polohu vyžadoval široké, ne
příliš příkré schodiště, které bylo lemováno zábradlím s gotickým
ornamentem. Raná renesance se projevila ve sv. Bartoloměji až v závěru
Vilémovy éry, a to na severním portálu chrámu. Představuje tak nejstarší
památku nového nastupujícího slohu ve městě datovanou rokem 1519.
Roku 1538, 7 let po prohlášení
kostela farním, stavba opět vyhořela a její obnovy se ujal Jan z Pernštejna
- na opravu celého města si povolal mistra Jiříka z Olomouce. Tato obnova
znamenala rozšíření - mezi gotické pilíře vložili italští mistři renesanční
oblouky - a také zřízení chóru podél všech tří stěn. Do kamenného zábradlí bylo
vloženo šedesát čtyři kazet, které vyplňovaly rosety, antické masky a květy. Zábradlí
chóru zdobily čtyři rodinné erby, tedy erby pánů z Pernštejna,
z Lomnice, erb Johanky z Liblic a Kdulinců z Ostroměře. Na
střeše se do výše 24 metrů tyčila protáhlá sanktusová věž s měděným krytem
na šesti bocích, zlacenou bání a hvězdou.
Po smrti Jana z Pernštejna
přešel kostel do vlastnictví osadníků, což mělo za důsledek budování „sklípků“
v dlažbě pro zesnulé.
Když Kostel sv. Bartoloměje získal
podobojí, minorité se v nekatolickém městě začali cítit příliš izolováni a
po deseti letech jejich konvent v Pardubicích zanikl.
O podobě interiéru kostela
z období reformace (17. st.) vypovídají z části zprávy katolických
děkanů Bohátka a Tešnera, kteří si v letech 1616 a 1617 stěžovali na
úroveň vybavení chrámu, které odpovídalo kalvínské bohoslužbě. Postrádali zde
obrazy, ornáty a liturgické knihy. Z vnitřního zařízení se nám dochovala
pouze bronzová křtitelnice, která byla přenesena do Pardubic z kostela
Zvěstování Panny Marie.
Po bitvě na Bílé hoře došlo
k definitivní rekatolizaci a minorité se vrátili zpět do města. Silné
nekatolické skupiny se zde udržely navzdory všem útlakům až do vydání
tolerančního patentu v roce 1781. Fara u sv. Bartoloměje
v Pardubicích zaujímala v pobělohorském systému církevní správy
významné postavení - v roce 1633 pod ni patřily mnohé neobsazené farnosti
na Pardubicku s přilehlými vesnicemi.
Další úprava kostela přišla roku
1733. K jižní lodi byla přistavěna kaple umučení Páně (též zvaná Černá
kaple). Velkou vzácností se stal oltář Piety, která byla doplněna sochami sv.
Jana Evangelisty a sv. Máří; nechyběly ani dva kříže s lotry.
Pravděpodobným autorem tohoto díla je pardubický řezbář Karel Dusík, pozlacení
se přisuzuje Jakubu Peerovi.
Po nezdařilých pokusech o
rozšíření kostela se počátkem 19. století přistoupilo alespoň k opravě,
která však stavbu spíše znehodnotila, než zvelebila. Sanktusová věž byla
nahrazena nižší, měděný kryt nahrazen cínovým plechem a místo barokního oltáře
Martin Řemeslo vyřezal empirový.
Tato chyba byla napravena až na
jaře 1912. Velkou přestavbu zařídila Jednota pro rozšíření děkanského chrámu
Páně v Pardubicích (předsedou Č. Vančura, stavitelem B. Dvořák). Očistilo
se a vylepšilo zdivo chrámu (bylo vyztuženo zbytky z chrámu Cyriáků a
hrobky pernštejnské), věži byla navrácena její podoba z roku 1666, střecha
dostala novou pokrývku, pokažená kamenná dlažba se nahradila terakotou, okna
vyplnila figurální malbou od pražského umělce Kryšpína a dveře se upravily
podle staršího vzoru. Přestavby se dočkala také sakristie. Kapli „Černou“
nahradila na severní straně kaple „Piety“ a stěnu nad ní vyzdobil A. Häusler
„Jesličkami“ podle vzoru M. Aleše (v jejich středu je usazena votivní
deska na památku nákladné opravy). Ke zvětšení chóru došlo průlomem staré
štítní zdi a byl ohraničen novým dubovým zábradlím se znaky od řezbáře Březiny.
Nové varhany pro kostel sestavil místní J. Šturma a pražský mistr K. Urban.
Celkové náklady činily 144 000Kč.
Lidé nepřestali do kostela
investovat ani po té, co roku 1929 větrná smršť vzala poměrně nedávno zrekonstruovanou
věžičku. Na zhotovení nové se podíleli: Ing. Hammerschmied, tesař Jan Polák
z Pardubic a klempíř Josef Kohoutek. Práce si přišla na 58 488Kč. Z této
doby také pochází 118kg těžký zvon, o jehož elektrifikaci se zasloužil R.
Manoušek z Husovic u Brna. Do báně věže byl vložen pergamenový pamětní
list: „Ve jménu Páně.“
Jednou z nejvýznamnějších
událostí v historii kostela je nepochybně jeho návštěva královéhradeckým biskupem
Dr. Mořicem Píchou roku 1933. Ten slíbil povýšit děkanský chrám na
arciděkanský, čemuž se stalo dne 1. 4. 1934.
Roku 1940 oslavily Pardubice své
600leté jubileum povýšení na město a při této příležitosti byla do presbytáře
patronu města, arcibiskupu Arnoštu z Pardubic, zasazena pamětní deska.
Dvanáct let poté došlo k opravám
interiéru chrámu, prováděným Chrámovým družstvem. Podařilo se tak odkrýt
původní malířskou výzdobu a zjištěné nálezy se konzervovaly a zrestaurovaly.
K dalším obnovám došlo
v 80. letech 20. století, kdy byly pro kostel zakoupeny nové varhany,
prejzy na střeše z roku 1912 se nahradily měděným plechem a předsíň
s presbytářem se dočkaly nových krytin. Zrenovovány byly také štíty
chrámu.
Poslední nákladná rekonstrukce
proběhla mezi lety 1994 a 1997.
Architektura
Exteriér
Celá stavba je orientována na
východozápad - presbytář na západní straně a předsíň na východní. Sedlovou
střechu uzavírají štíty, horizontálně dělené římsami, na okrajích zdobené
stínky.
Stavbu můžeme rozdělit do tří
částí:
1)
Předsíň a západní průčelí
2)
Jižní strana
3)
Severní strana
Předsíň a západní průčelí
Předsíň z roku 1912, navržená
architektem Božou Dvořákem, odpovídá stylem pozdní gotice a rané renesanci. Nad
střechou vystupuje původní vysoký štít kostela, z dob Viléma
z Pernštejna, s ozdobným cimbuřím na okrajích. Průčelí zdobí
obloučkový štít a silueta sv. Bartoloměje. Ploše štítu dominuje velká figura
Ukřižovaného od V. Amorta, nad křížem je pak symbol Nejsvětější Trojice a pod
ním dva erby: vlevo pánů z Pernštejna, vpravo města Pardubic. Nad vstupem
se nacházejí v půlkruhových nikách mozaiky tří světců, českých zemských
patronů, které datuje letopočet 1913. Dveře portálu jsou pokryty měděným
plechem a nad nimi je umístěn nápis: Nedej zahynouti nám ni budoucím a letopočet
1912.
Jižní strana
Portál na této straně kostela
pochází opět z dob Viléma a odpovídá pozdně gotickému stylu. Stejně tak je
tomu se zdivem, doplněným opěrnými pilíři, a s okny s kružbami v lodi
a presbytáři (krom prvního okna zleva nad portálem, které bylo dodatečně
rekonstruováno). Pomocí hranolové schodišťové věže z počátku 20. století se
dostaneme na kůr. Zazděný otvor v patře dokládá existenci vchodu a
renesančního schodiště na tribunu určeného pro literátský chór, jenž se
připomíná v Pardubicích od roku 1542. Na hlavní loď navazuje polygonálně
uzavřený presbytář rovněž s opěrnými pilíři.
Severní strana
Z boku předsíně kostela
vystupuje novobarokní kaple Piety (1913), která nahradila zbořenou Černou kapli
(1733). Za ní pokračuje torzo původní hradby, která tvořila součást pozdně
gotického rondelu, nyní parapetu mostu. Široký pozdně gotický most se klene nad
kanálem velkým obloukem valené klenby. Vnitřní strana zídky je zdobena pozdně
gotickými lichými kružbami s rotujícími plaménky a raně renesančními
kuželkovými motivy. Socha Jana Nepomuckého na konci pochází z 20. let 20.
století. Z významného vodního kanálu, který protékal městem, se dnes
dochovaly jen dva bazény před kostelem a další na Wernerově nábřeží.
Zdivo se architektonicky shoduje
s tím na jižní straně kostela. Je doplněno gotickými lomenými okny
s výjimkou barokního nad portálem.
Celému kostelu dominuje raně renesanční portál s pozdně
gotickým nástavcem, kde je umístěna nápisová deska a reliéf s erbovní
pověstí. Portál datuje nápis se jménem objednavatele a rokem vzniku, provedený
latinskými majuskulemi, a který v přepisu zní: Vilém z Pernštejna a
na Helfštejně Etc. léta 1519. Vchod zevnitř rámuje profilované přetínané
ostění, na bocích vystupují členěné sloupy ukončené bohatými košovými hlavicemi
s jemnou plastickou rostlinnou výzdobou. Pozoruhodné jsou miniaturní
hlavičky na římse, která ukončuje hlavice sloupů. Výzdoba sloupů se vztahovala
k funkci hrobky - tři hlavy mužů v různém věku, šašek a štítek
s pernštejnským erbem. Architráv zdobí původní barevné mramorování a
motivy palmety. Kádí nenavazuje na sloupy. Uzavírá je římsa se dvěma hlavičkami
v čepicích. Nad tím je reliéf s pernštejnskou erbovní pověstí, který
sloužil k oslavě Viléma z Pernštejna a jeho rodu. Reliéf provází 4 znaky, které dokládají
postavení a význam Pernštejnů spřízněných s předními šlechtickými rody.
Směrem ke kanálu předstupuje nízká přístavba, sakristie, v letech 1912-13
přestavěna v novogotickém slohu.
Interiér
Předsíň
Do předsíně, postavené na téměř
čtvercovém půdorysu, vstoupíme západním portálem. Křížovou klenbu
z kamenných žeber doplňují pásy ze štuku, které ve výsledné podobě
vytvářejí iluzi hvězdové klenby s erby na jejich průsečících. Žebra se
sbíhají na pilíře, které nesou půlkruhové arkády, jež rámují stěny. Malířskou
výzdobu ovlivnila secese v její barevnosti a pružnosti linií křivek.
Na západní stěně nad vstupem je
umístěna vitráž z roku 1913, která představuje žehnajícího Krista.
V horním pásu je zasazeno 6 vitráží představujících zleva Cyrila a Metoděje
a čtyři evangelisty (1913 E. Škarda podle návrhu Häuslera). Nad nimi se
objevuje nástěnná malba s námětem veraikonu, který drží dvojice andělů.
Vitráže ve třech oknech na jižní straně jsou opět dílem Škardy a Hauslera.
Jejich tématy jsou zleva Navštívení Panny Marie, sv. Petr a Pavel a nakonec
Kristus zjevující se sv. Máří.
Severní stěna se otevírá
půlkruhovým obloukem rámovaným kamenným novorenesančním ostěním. Nad ním se
nachází malba Narození Páně (podle předlohy M. Aleše vytvořil Häusler). V
lunetě obraz provází nápis: Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré
vůle. Text pod malbou uvádí informace o obnově kostela.
Dále jsou na stěnách předsíně
zavěšeny obrazy zastavení křížové cesty z 19. století. Při přechodu
z ní do hlavní lodi nás zaujmou dva mosazné medailony opatřené na paměť
povýšení kostela na arciděkanství. Ještě před mříží, která odděluje předsíň od
hlavní lodi, se nachází reliéfní portrét tehdejšího duchovního správce V.
Šetiny s datem 1. dubna 1934 a naproti němu portrét královéhradeckého
biskupa M. Píchy.
Kaple Piety
Nazývá se podle sousoší Kalvárie,
které se někdy špatně označuje jako Pieta. Zaoblený tvar závěru kaple přechází
do kupolové klenby. Ve zdivu jsou zasazeny náhrobní desky bohatých měšťanů a
šlechty z 16. a 17. století. Napravo dále navazuje zpovědní místnost.
Kalvárie, zhotovená v letech 1736-1737 pro tehdy nově zřízenou
Černou kapli (rovněž kaple sv. Kříže) se řádí k nejvýznamnějším dílům
kostela. Autorem tohoto díla je sochař a řezbář I. Rohrbach z Chrudimi a
původní pozlacení, které se ovšem nedochovalo, provedl Jakub Peer
z Turnova. Kalvárie zachycuje umučení Ježíše Krista, v tomto případě
přímo ukřižování. Mimo něj si můžeme nalevo povšimnout Panny Marie, kterou
podpírá sv. Máří Magdaléna; vpravo se nachází Jan Evangelista a dva andělé.
Původně ji tvořil ještě větší počet postav, na kterých pracovalo více autorů, ale
ty jsou dnes v muzeu.
Síňové trojlodí
I tato místnost je postavěna na
téměř čtvercovém půdorysu a její strop zdobí křížové žebrové klenby
v rozsahu dvou a půl pole, které nesou čtyři pilíře. Klenbu uzavírají
svorníky s erby, podél žeber se objevují žluto-černé z období rané
renesance.
Tribuna
Tribuna zaujímá prostor mezi
pilíři obou bočních lodí. Pochází z let 1538-39 a vznikla ve dvou těsně po
sobě jdoucích etapách. Z nejstarší fáze výstavby pochází hrotité arkády,
které slohově odpovídají pozdní gotice. Naopak segmentové kamenné profilované
oblouky a volutové konzuly se hlásí k rané renesanci. Celou výstavbu řídil
pravděpodobně Jiřík z Olomouce.
Valenou klenbu s trojbokými
výsečemi doplnila v pozdní renesanci (počátek 17. st.) pestrá výmalba
složená z květů, plodů a listů. Při restauraci v roce 1995 byla
k tomu objevena bohatá malířská a sochařská výzdoba stěny tribuny, kterou
tvoří například andělé mezi oblouky.
Tribunu uzavírá parapetní zídka
členěná dvěma římsami. Představuje unikátní soubor 64 raně renesančních reliéfů
s figurálními a vegetabilními motivy. Na čelní straně střední tribuny se
nachází další tři desky z roku 1913, znak města a dvě mužské hlavy
(předseda Jednoty Vančuru a jednatele Sakaře). Text pod parapetem dokládá
zásluhy Jana z Pernštejna. Parapetní pás je na jižní i severní tribuně
rozdělen pilíři na dvě pole o 13 a 14 reliéfních kazetách. Dvojice těchto desek
oddělují úzké pásy tvořené rostlinným ornamentem nebo reliéfními sloupky,
případně postavou stojící na sloupu.
Jižní tribuna je bohatěji zdobena,
zachycuje různé mužské a ženské tváře, většinou z profilu, doplněné
květinovými a listovými motivy. Na tribunu se dostaneme vnějším schodištěm ze
severní strany kostela. Raně renesanční malířskou výzdobu tvoří černošedé
architektonické orámování s drobnými listy, vejcovcem, perlovcem a úzkou
linkou.
Tribuna měla dvě funkce: sloužila
literátskému chóru k provozování duchovní hudby a zpěvu při bohoslužbách a
vyjadřovala čestné a společensky nadřazené postavení patrona kostela - majitele
panství a jeho nejvyšších úředníků.
Jižní loď
Namísto zazděného vchodu do Černé
kaple vytvořil Dvořák oválné okno s vitráží Madony podle návrhu M. Aleše. Na
stupňovité podestě se nachází křtitelnice.
Je to nejstarší dochovaná památka ve sv. Bartoloměji z roku 1515. Původně
byla určena pro farní kostel Zvěstování Panny Marie, ke svatému Bartolomějovi
se dostala roku 1532 s příchodem utrakvistů a s přenesením farní
funkce ke zdejšímu kostelu. Je vyrobena z bronzu a má typický gotický tvar
zvoncového kotle na třech nohách, které nahoře přecházejí v masky tří
vousatých dlouhovlasých mužů a dole jsou ukončeny lvími spáry. Horní pás kotle
zdobí 6 zubřích hlav, pod kterými se nachází nápis v gotických minuskulích
uvádějící jméno objednavatele - Vilém z Pernštejna - a datum vyhotovení.
Víko pochází z období pozdní renesance. Za autora se pokládá pardubický
mistr Gregor.
Oltář sv. Anny
Barokní oltář datovaný rokem 1721
je zasvěcený matce Panny Marie. Současná podoba neodpovídá původní, důkazem je
toho například socha světce z úplně jiného barokního oltáře. Obraz a rám
v oltáři pochází z čtvrtiny 18. st. A zachycuje spojení Pozemská
trojice (P. Marie, sv. Anna, sv. Jáchym) s Trojicí nebeskou, kterou
odhaluje za oponou andílek nad sv. Jáchymem. Panna Marie je zde zachycena jako
dívka v modrém plášti a dvanácti hvězdičkami kole hlavy. Na menze oltáře
je umístěna kartuš ze stejné doby s námětem Příbuzenstvo Kristovo.
Boční oltář Panny Marie Svatohorské
Tento oltář z roku 1735 je
umístěn na východní stěně severní lodi. Z původního barokního vybavení se
dochoval chrám s dvěma andělíčky, kteří drží korunku s mariánským
monogramem. Dřevořezba na menze představuje Zjevení Panny Marie Svatohorské.
Úctu jí prokazují papež, císař a stavové. Obraz Panny Marie s dítětem
namaloval Jaroslav Heřmanský v roce 1951.
Kazatelna
Dílo pardubického řezbáře Jakuba teplého,
vyhotoveno letopočtu 1770, které najdeme před vítězným obloukem na jeho levé
straně v hlavní lodi. Je kombinací baroka a raného klasicismu. Dvě ženské
plastiky, které zdobí tuto kazatelnu, představují tradiční křesťanské ctnosti:
naději (symbolizována kotvou), lásku (srdce) a víru (na vrcholu stříšky). Kromě
těchto postav zde můžeme najít i sochy andílků. Rokokový ornament rámuje
reliéfy na parapetu s náměty: Zázračný rybolov a na boku Kristus Dobrý
pastýř.
Vítězný oblouk
Odděluje kněžiště (presbytář) od
hlavní lodi. Okrové kvádrování orámované světlou linkou pochází z období
rané renesance, vnitřní část oblouku je však barokní - zdobí ji hlavičky
andílků v oblacích. Na pravé čelní hraně vítězného oblouku se nachází
barokní krucifix.
Kněžiště
Liturgické zařízení kostela
vzniklo podle návrhu Ing. Jana Klimeše roku 1997. Patří k němu menza
(oltář) obrácená k věřícím, čtecí pult a sedačky pro kněze a ministranty.
Na pravé straně vítězného oblouku je zabudovaný mramorový raně renesanční
náhrobek Žofie Těšínské. Jsou na něm postavičky dvou putti (děťátek podobným
andílkům bez křídel), kteří drží dekorativní zavíjený štítek (kartuši)
s těšínskou korunovanou orlicí. Na jeho pozadí se linou plastické stuhy. Tento
náhrobek je považován za nejkvalitnější sochařské renesanční dílo ve městě.
Druhý náhrobek se nachází na severní straně vítězného oblouku a patří Janu a
Jaroslavovi ze Šelemberka.
Celý prostor kněžiště je zaklenut
jedním polem žebrové křížové klenby. Závěr kněžiště je konstruován na pěti
stranách osmiúhelníku a zakřivený opět žebrovou křížovou klenbou ukončenou
kolčím (turnajovým) štítkem se znakem pánů z Pernštejna.
V rané renesanci dostal
vnitřek kněžiště novou podobu díky malířské výzdobě. Kolem oken jsou malované
dekorativní pásy tvořené černou linkou a drobnými lístky, perlovci a vejcovci. Na
jižní straně se nachází figurální nástěnná malba, která představuje českého
zemského patrona sv. Vojtěcha v biskupském oděvu a s berlou. Za ním je
vyobrazen neznámý klášter a muži v loďce v protějším rohu zřejmě
symbolizují legendu o sv. Vojtěchu a převoznících u Neratovic (poprvé se tato
legenda objevuje v Kronice české V. Hájka z Libočan). Severní stranu
z části pokrývá další malba, ale značně poškozená zachycující nejspíš sv.
Floriána (muž ve zbroji s kopím). Vše bylo objeveno v letech 1995-96. Na
levé straně kněžiště je vybudovaný pozdně gotický portálek, který vede do
sakristie. Ze stejné doby pocházejí také plechem pobité dveře. Protější jižní
stěnu prolamuje pozdně gotické sedile (výklenek ve zdi).
Náhrobek Vojtěcha z Pernštejna
Nad hrobkou zesnulého, přímo
uprostřed kněžiště, se nachází tumba. Náhrobek tvoří mramorová deska
s postavou zemřelého ve vysokém reliéfu o rozměrech 224x110cm a čtyři
pískovcové boční desky s postavičkami putti, kteří drží nápisové pásky a erb.
Ležící figura Vojtěcha dosahuje životní velikosti, je oděna ve zbroji a
svírá meč a kladivo. Tělo bylo zachyceno v kontrapostu, který se projevil
v postoji a gestech. Jeho vlasy pokrývá ozdobný čepec. Otevřené oči
naznačují, že Vojtěch očekává zmrtvýchvstání (součástí středověké tradice). U
hlavy mu leží erby pánů z Pernštejna a Liblic (otce a matky), u nohou pánů
z Lomnice a vpravo Kdulinců z Ostroměře. Na čele tumby směrem do lodi
se nachází pernštejnský znak (hlava zubra na renesančním štítě, provázena
přilbicí, klenotem a přikrývadly). Boky tumby jsou členěné na dva pilastry
(polosloupy) doprovázené rostlinnými ornamenty a kandelábrovým motivem.
V každém z nich jsou umístěny dvě postavičky putti, svírající kruhy
s nápisovou deskou (latinsky psané texty ze Starého a Nového zákona).
Horní deska tumby je z nedvědického mramoru. Pod náhrobkem se nachází
cihelná klenutá hrobka, v níž ležely ostatky tří osob. Celkem bylo odkryto
27 hrobů z období 16. - 18. století.
Hlavní oltář
Stejně jako kostel je i hlavní
oltář zasvěcen sv. Bartoloměji. V průběhu staletí se dočkal četných
proměn, současný oltář vznikl spojením barokních částí staršího oltáře a
sochařské výzdoby s klasicistní architekturou, která byla určena
k umístění obrazu. Kvalitní řezby andělů nad brankami z 18. st. jsou
připisovány Jiřímu Františku Pacákovi (jeho charakteristické znaky: dramatická
gesta, dynamický pohyb, charakteristický obličej, rozevlátá hybná drapérie). Architektura
svatostánku umístěná na menze se rozevírá dvěma bočními křídly ukončenými
tordovanými sloupky. Mezi nimi je schránka pro Nejsvětější svátost a nad ní
plastika Ukřižovaného. Dále si můžeme povšimnout mladších rokokových relikvářů.
Celému oltáři dominuje mohutná klasicistní
stěna, která štítem zasahuje až do lunety klenby. Plošná architektura je
členěna na bocích pilastry a v horní části plasticky vyvinutou římsou, na
níž jsou typické dobové vázy; nad ní svítí aureola - svatozář ze slunečních
paprsků a obláčků. Autorem tohoto díla je pardubický truhlář a řezbář M.
Řemeslo (1817), původního pozlacení F. Pištora.
Umístění obrazu Umučení sv.
Bartoloměje od slezského malíře Michala Leopolda Willmanna, 1692-93, je pro
celý oltář velmi dominantní. Námět obrazu vychází ze Zlaté legendy, která
hovoří o misionářské cestě apoštola sv. Bartoloměje na východ do Indie a jeho
mučednické smrt v Arménii. Obraz zachytil právě tuto událost: sv.
Bartoloměj byl zajat, přivázán ke stromu a zaživa stažen z kůže. Utrpení
světce vyobrazil Willmann s veškerým naturalismem. Významnou roli hraje též
výrazná barevnost, která mu dodává na dramatičnosti. Město Pardubice zakoupilo
dílo ve dražbě roku 1787 za 50 zlatých rýnských.
Zdroje
·
HRUBÝ, V. a J. STANĚK. Kostel sv. Bartoloměje v Pardubicích. Vyd. 1. Pardubice: Helios,
2000, s. 128. Památky Pardubic, sv. 1. ISBN 9788085211085.
·
KRBEC, E. Pardubické
kostely a památky: Vydal za spolupráce dp. arciděkana Vincence Šetiny redaktor
Emil Krbec. 1. vyd. Pardubice: Emil Krbec, 1940, s. 45.
·
DIVIŠ, J. V. O
starých památkách uměleckých a historických děkanského chrámu sv. Bartoloměje v
Pardubicích. 1. vyd. Pardubice: Jednota pro rozšíření děkanského chrámu v
Pardubicích, 1908, s. 20.
Velmi zajímavé :) Kostelík vídám každý den, když jedu ze školy domů, ale opravdu hodně věcí jsem o něm nevěděla :D
OdpovědětVymazat