Jak vložit přezdívku a odkaz na blog do komentářů? Návod (v komentářích) zde

Skloňování šunkič zde

Kontakt zde

pondělí 30. července 2012

Desperation / Beznaděj

Nevšímejte si toho, to jenom redukuju počet stránek, protože jsem zjistila, že jich mám k dispozici jen 20 a mám jich 19, takže... jsem z toho udělala příspěvek, abych šetřila, nic novýho se tam nedočtete ;)


Autor:


Stephen King se narodil 21. 9. 1947 v Protlandu. Je jedním z nejčtenějších a nejproduktivnějších amerických hororových spisovatelů. Vytvořil asi 50 novel a řada z nich se dočkala i filmové adaptace - mezi nejslavnější patří Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle (heh, ani jedno jsem neviděla, ale vím, že to existuje, ale že to bylo podle jeho knižní předlohy... co se člověk nedozví :D). Velmi oblíbenou je také knižní série Temná věž, jejíž sedmý díl vyšel v Česku v roce 2006.
V současné době žije a vyučuje na univerzitě v Maine (Bangor) se svou ženou Tabithou. Některé ze svých knih vydal pod pseudonymem Richard Bachman. Měří asi 190cm, nosí knírek nebo vousy a také dioptrické brýle.

Citace:


"A literary diptych that reflects upon faith, friendship and courage in these times of random violence and changing values. Desperation is a claustrophobic nightmare of horror and madness."
- Dalas Morning News


"Why are you on Earth?" The voice seemed to come from inside his head now.
"I don't hear you! I don't hear you!"
"You were put on earth to love God - "
"No!"
" - and serve him."
"No! Fuck God! Fuck his love! Fuck his service!"
- strana 403

God is cruel.
- název čtvrté části (často opakovaná věta)

"Don't call me cookie and I won't call you cake"
- na více stránkách

...and he'd like to fuck her and hurt her at the same time, kind of an experiment, you could say, one having to do with pleasure and pain, the sweet and the salty. Because that was the way it was done in the place of the wolf, that was how it was done in the house of the scorpion, it was what passed for love in Desperation.
- strana 255


Děj:

Neobsahuje rozuzlení zápletky!
Desperation je malé městečko v Nevadě, ke kterému vede odbočka z hlavní silnice Interstate 50; někteří ho nazývají nejopuštěnějším místem na Zemi. Ne každý z něj vyjde živý. Zákon totiž zastává jediný strážník, Collie Entragian, který si vždycky najde důvod, proč vás zatknout nebo rovnou zabít. Ve skutečnosti je však tento abnormálně vysoký muž pouhou loutkou v mnohem složitější hře a přeživší skupinka se musí rozhodnout, jestli je ochotna svěřit svůj život do rukou boží a postavit se zlu, které toto místo ovládlo.


Můj názor:


Celý příběh se odehrává asi ve třech dnech. Tyto 3 dny jsou podrobně rozepsány do 546 stránek, a přesto není pasáž, kterou bych vynechala. V knížce totiž vystupuje více postav a autor občas nahlíží do jejich minulosti; některé přežijí, některé ne, takže vám nedoporučuji si hledat oblíbence, ale já si ho (spíš ji) stejně našla, je jím mladá, vtipná, trochu bláznivá, statečná dívka, možná ne moc chytrá, ale otrkaná životem. Jak už citáty napovídají, četla jsem knížku v angličtině, ale zjistila jsem, že vyšel i český překlad s názvem Beznaděj. Možná mám nějaké nevyjasněnosti, ale těžko říct, jestli to bylo zrovna jazykovou bariérou, ono totiž na spoustu otázek dostane čtenář od postav odpověď typu: I don't care, It doesn't matter, I don't know :D. Na jednu stranu je to dobře, protože spousta věcí v životě prostě JE nevysvětlitelná, jako třeba náboženství, které se v knížce znatelně odráží, ale... já mám ráda jasno :D. Každopádně, když už mluvím o tom náboženství, já věřící nejsem a už jsem četla 2 knížky, kde hrál bůh hlavní roli, a pokaždý mě to trochu namíchlo, páč jsem to nečekala a nikdo mě nevaroval! Naštěstí tady to bylo zpracováno pěkně. Silně věřící je zde jen jedna postava, a ani ta si existencí boha není úplně jistá (upřímně, to si nemůže bejt jistej nikdo, ne na základě racionálního uvažování) a ne vždy chápe jeho záměr. Bůh s touto postavou rozmlouvá (zřídka, ale přece), radí jí, jak vyváznout z prekérních situací a podobně. Je to tak hezky reálně zpracované, nevím přesně, jak to popsat. Prostě žádnej křehoučkej pánbíčkář, kterej akorát řve: Spas mě, bože, ale "normální" člověk, který se nemodlí zbytečně a jeho oddanost k bohu není slepá.
Stephen King je hodně známý, proto jsem to četla, abych měla představu, o koho jde. ALE! Rozhodně bych to nedoporučovala číst mladším lidem. Nebo spíš bych to nedoporučovala těm, kdo ještě nečetli ani thriler. Moje mamka by se z týhle knížky asi pozvracela, skoupila všechny výtisky a spálila je, a to je to dospělý člověk! :D Ono je tu totiž hodně mrtvolek, hodně krve, zlý zvířátka, zlý lidé. Trochu konkrétněji: dostanete se do domu, kde v akváriu plave lidská ruka a na věšácích jsou místo bund zavěšení lidé. Jinde na vás vyběhnou pavouci a štíři, na poušti vyjí hladoví kojoti a na nebi krouží zákeřná káňata. Když už narazítě na někoho živého, dávejte si pozor, aby vás nezamazal. Oni se totiž někteří obyvatelé tak trošku rozpadají a chčije jim krev ze všech tělních otvorů. A mohla bych pokračovat.
Pokud má tahle knížka u mě nějaká nej, tak jsou to tato: Nejnechutnější, nejvíc sprostejch slov, nejnaturalističtější. + poutavá, napínavá a místy i vtipná, ale to nevím, jestli jsou zrovna nej.
Celkově se mi to líbilo, patří to k těm lepším věcem, co jsem četla, ale ne mezi nejoblíbenější. Příběh byl fajn, ale víc mě asi oslovil autorův styl psaní. Klidně bych si od něj ještě něco přečetla, ale možná až budu starší. Podle mě z takovýhle četby průměrný puberťák nemůže vyčíst to, co dospělý člověk, a sebe budu za dítě považovat ještě hoodně dlouho :D.
Mimochodem, k této knize byl natočen i film, ale prej děsnej propadák, což se ani nedivím. Tohle není ten typ knížky, podle který by se dalo natáčet, je na to moc úvahová a vzpomínková, a když se tam něco děje, tak je to zas hodně akční (a krvavý).

Žádné komentáře:

Okomentovat