Jak vložit přezdívku a odkaz na blog do komentářů? Návod (v komentářích) zde

Skloňování šunkič zde

Kontakt zde

čtvrtek 31. října 2013

Sakra, málo kterou knížku přečtu na jeden zátah...

Proto mě překvapilo, když jsem si s obyčejně vyhlížející knížkou "Jsem roztříštěná" od Tahereh Mafi (co to je za jméno?) v jednu lehla do bratrový postele a po 288 stránkách a 6 hodinách se z ní zvedla s tím, že nebudu potřebovat záložku :D.

Páni, páni, páni!
Ale já vlastně ani nevím, jestli se mi ta knížka líbila :D.
Začalo to jako psychologický fantasy román a velmi rychle se to zvrtlo v červenou knihovnu. Což je asi to jediný, co mi na tom vadilo :/. Poslední dobou nechci číst tyhle naivní příběhy o dokonalé lásce, o neuvěřitelně krásných postavách... ale vyhněte se tomu! A co hůř, další milostnej trojúhelník! :D
ALE! Hned v prvních řádcích mě naprosto očaroval autorčin styl psaní. A jak bravůrně zpracovala hlavní postavu...

Anotace:
Jsem prokletá
Mám dar.
Jsem zrůda.
Jsem víc než člověk.
Můj dotek je smrtící.
Můj dotek znamená sílu.
Jsem jejich zbraň.
Budu se bránit!

Ukázky:
Jsem zavřená už 264 dní.
Nemám nic než malý zápisník, polámané pero a v hlavě čísla, která mi dělají společnost. Zavřeli mě do cely, která má necelých 10 metrů čtverečních, 1 okno a 4 holé stěny. Za 264 dní v izolaci jsem nevyslovila ani jedno ze 42 písmen abecedy.
Od okamžiku, kdy jsem se naposledy dotkla lidské bytosti, mě dělí 6 336 hodin.
"Dostaneš spoluvězně. Přibude ti spolubydlící," oznámili mi.
"Kéž bys tu shnila zaživa. Za dobré chování," řekli mi.
...

Vždycky uvažuju nad kapkami deště.
Přemýšlím, jak padají dolů, zakopávají o svá vlastní chodidla, lámou si nohy, a když se řinou z oblohy ke svému jistému konci, zapomínají si padáky. Jako by si někdo nad ze,í vyprazdňoval kapsy a nezajímal se o to, kam jejich obsah vypadne, nezajímal se o to, že se dešťové kapky při dopadu na zem protrhnou, že se při dopadu na podlahu roztříští, že lidé proklínají dny, kdy se kapky opováží zaťukat na jejich dveře.
Jsem kapka deště.
Moji rodiče mě vyhodili ze svých kapes a nechali mě vypařit se na betonové podlaze.


Autorka užívá takových metafor, že, přiznávám, se v tom člověk může i ztratit, ale pokud jste takovým milovníkem metafor jako já, tak jste v sedmém nebi! A spousta, sposta se opakujících slov! Ale tak vhodně!

Hlavní hrdinka je skutečně trochu šílená, ale kdo by nebyl, kdyby s ním bylo zacházeno jako s ní?
Nápad s téměř zničeným světem byl dobře zpracovaný. Dívka se smrtícím dotekem není nic moc extra novýho, ale opět dobře zpracovaný. I když mi přijde jasný, proč existují výjimky, kterých se Juliette může dotknout :).
A má to bejt trilogie.
Takže... nějaký shrnutí? Pokud máte poetickou náladu, náladu na romantiku, chladnokrevné vraždění, postavy, které balancují na hraně šílenství, spoustu akce a nezastavující se děj, pak velmi, velmi, velmi vřele doporučuju!!! Ale jestli chcete něco střízlivýho a reálnýho, tak nad tím ani nepřemýšlejte :D
Uááá, je to jako drgoa. Uf. Dneska už to z hlavy nedostanu :D.

5 komentářů:

  1. Ja som sa konečne dostala cez povinné čítanie, ktoré bolo miestami až bolestivé čítať. Za odmenu si čítam odznova pekne pomaly vychutnávajúc knihy od Daniela Silvu (nieee, nečítala som ich v júni/júli a áno, som normálna) :D Mám taký pocit, že niečo o tejto knihe som už niekde čítala, ale nie som si istá, každopádne, nevyzerá zle. Za to mne je zle, keď si pomyslím na povinné čítanie na druhý polrok, ešte väčšie a dlhšie a nudnejšie somariny + jedna kniha podľa vlastného výberu - ďakujem, pani učiteľka, veľmi ste mi pomohli.
    A dorima, to v pondelok je škola. Sakra. Potrebujem aspoň dva týždne prázdnin, ne dva dni.
    A hej, pozdáva sa mi ten autorkin štýl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A nemůžete si aspoň vybírat z jejich výběru? My jako měli taky povinnou četbu, ale vybírali jsme asi ze 140 knížek, takže... já byla spokojená :D
      :D Takhle brzo teda ani já knížky znova nečtu. Jsem schopná se dva dny po sobě podívat na ten samej film, ale u knížek mám aspoň roční pauzu.
      No, jako ta knížka se fakt četla úplně sama. Není to podle mě nic novýho pod sluncem - málo co je -, ale právě ten autorčin styl to hodně zvedá. Asi jako když máš takovej průměrnej film a úžasnýho herce :D. A naštěstí ten první díl nekončí nijak extra otevřeně, takže doufám, že na tu knížku zapomenu a nebudu číst dál, protože... už prostě žádnej milostnej trojúhelník, sakra!!! :D

      Vymazat
    2. * úplně mi stačí, že jsem nikdy předtím neřešila nějaký vztahy v OUAT a teď?! Grrr, zatracenej Hook a jeho city a jeho roztomilost :/ :D

      Vymazat
    3. Dostali sme 7 poviedok/noviel/básní na prvý polrok a 7 na druhý (v druhom polroku tam sú, myslím, že aj dve hry, jedna určite - Lakomec). Väčšinou starí slovenskí autori, ktorí píšu o dedinskom prostredí, taže sa stáva, že ani nerozumiem niekedy :D
      No, Hook. Hook. Ach, Hook. Pri poslednej časti som dobre že zo stoličky nespadla, koľko vecí sa tam dialo. Raz som mala slzy v očiach, inokedy som sa smiala (o to viac, ten dobrý pocit, keď pochopíš "vtip" aj v angličtine a bez titulkov :D) a potom som len neveriaco pozerala na obrazovku a snažila sa dýchať a neumrieť zvedavosťou :D

      Vymazat
  2. Smrtící dotek? To zní velmi lákavě. Nevím, jestli mám náladu na další milostný trojúhelník. Teď jsem dočetla Hostitele, a tam je to taky. Ale jelikož nic mít nebudu a čtení mě inspiruje, třeba si to zkusím stáhnout. :) Ten druhá ukázka o dešti byla nádherná. Tohle žeru. Chci to taky tak umět.. :O Díky za tip:)

    OdpovědětVymazat